Je suis Charlie

Het zal toch niet waar zijn? Of toch wel? Ik heb vol afgrijzen de koelbloedige liquidatie van de Franse politie agent gezien… Is het dan nu werkelijk zover? Zijn we met zijn alle getuigen geweest van de vooravond die ons een nieuwe oorlog gaat brengen? ik roep daarom heel hard Je suis Charlie.

Ik was verbijstert toen ik mijn Facebook pagina opende, gelijk schoten er berichtjes omhoog over religie en geloof. Ik schrok en dacht bij mezelf: “Heeft de IS weer nieuwe mensen vermoord?” Maar nee, nu was het dichter bij huis… Natuurlijk zag ik net als iedereen het filmpje waarop de politie agent door zijn hoofd werd geschoten, waarom? Misschien dat jullie dat mij kunnen vertellen, want ik zag een zielig hoopje mens die als een pupy lag hopend op genade!

Verbijsterd heb ik het filmpje nog twee keer bekeken voor het pas echt tot mij door drong, de man die geacht word zijn werk te doen. Hij moet dood en waarom? Het is toch ook maar een mens, langzaam drong het eindelijk tot me door. Die mensen hebben gemoord uit naam van hun geloof. Op het moment dat ik het me had bedacht verscheen er in mijn hoofd: “U zult niet moorden.” zoals dat zo mooi in die tien geboden staat. Maar helaas aan dit treurige geval is af te lezen dat mensen nu compleet los zijn geslagen van hun eigen geloof!

Mijn moeder heeft een klein stukje geschreven, de kleine hand die ze vast hield ben ik!

Misschien zal mijn stukje mensen tegen de borst stuiten maar ik schrijf het toch neer. …..
Jaren geleden liep ik te wandelen met een klein handje veilig in de mijne..
We liepen langs een kerk en een paar straten later langs nog een ” mama” hoorde ik naast mij.
“Er is 1 God en 1 bijbel waarom zijn er dan zoveel huizen van de domino? ” ik moest lachen om zijn verspreking, maar keek naar zijn snuitje en zag dat het hem bittere ernst was.
Ja jongen daar kan ik je geen zinnig antwoord op geven.
Ik kom uit een gezin van twee geloven op een kussen, opgevoed zonder specifieke religie.
Hoe leg je dan aan een kind van 5 uit wat je volwassen opvatting is over dit onderwerp?

Voor mij ligt geloof en religie compleet los van elkaar.
Om te geloven heb ik geen religie nodig. En religie is niet iets wat ik klakkeloos geloof.
Dat ik niet naar de kerk ga betekent dus niet dat ik niet geloof
Voor mij is Allah God Jaweh de hogere macht of hoe elke religie het ook noemt hetzelfde.
De bijbel de koran de thora is dat idemdito.

In mijn privé en werk vind ik het mooi om te zien als mensen kracht kunnen putten uit hun geloof in moeilijke tijden.
Heel moeilijk vind ik het als mensen anderen hun visie op willen dringen van hun religie.

Mijn persoonlijke opvatting over de vraag van mijn kind?…
1 God 1 bijbel en toch zoveel verschillende kerken. …dat wat ooit begon als 1 geloof uitgemond is door ego van mensen in religies “als ik het niet eens ben met jouw visie van geloof zet ik een nieuwe religie op bouwen een nieuwe kerk of moskee of gebedshuis en doen wij het anders en beter dan jullie”
Hele oorlogen zijn uitgebroken omwille van religie. Hele volkstammen die bereid zijn om elkaar te overschreeuwen dat zij beter zijn dan de ander.

Gister zat ik aan de buis gekluisterd en zag een mens in wanhoop op zijn rug op de stoep met de armen opgeheven naar de hemel in koele bloeden doodgeschoten worden door iets wat op een mens leek maar het voor mij niet was…
Een mens wat vanuit zijn geloof zijn werk deed (het letterlijk en figuurlijk bewaken van vrijheid van meningsuiting )afgeknalt door een ego die gevoed door religie denkt dat hij beter is dan een ander. De ander voor hem minderwaardig niet waardig om te leven en hij superieur genoeg om dat te beslissen.

Elk jaar sta ik op 4 mei stil bij het feit dat we al eerder met zo’n malloot met radicale ideeën te maken hebben gehad een ego dat meende te kunnen beslissen dat bepaalde groepen mensen niet goed genoeg waren
Elke 5 mei vier ik dat er een eind is gekomen aan deze ellende en vier ik dat we in vrijheid kunnen denken beslissen en geloven.

En nu op 8 januari na een onrustige slapeloze nacht na de beelden van gisteren wens ik iedere religie in de wereld het geloof toe dat elk mens op de wereld het vrije recht heeft om te zeggen en te geloven wat hij wil een andere visie te hebben maar dat dat niet betekent dat dat beter of slechter is.
Maar vooral wens ik alle mensen het geloof toe. Het geloof dat liefde sterker is dan ego en vrijheid belangrijker is dan je gelijk willen krijgen ten koste van alles.

Ik blijf erin GELOVEN. ……….

Hier aan de vooravond van een nieuw hoofdstuk in onze geschiedenis, wens ik jullie allemaal een rustige nacht en een mooie vrijdag!!!

Facebook Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *